De podcasters van Stichting KEA: Daar vinden wij iets van

Home > Info > Podcast en film > De podcasters van Stichting KEA: Daar vinden wij iets van

Vind jij er ook iets van? Wij wel. Isabelle Akkers en Hansje Kok hebben de podcast opgezet Daar vinden wij iets van. Hierin nemen we mensen mee in onze reis met euthanasie bij psychisch lijden. We hopen zoveel mogelijk licht te werpen op het onderwerp door verschillende mensen te interviewen en in gesprek te gaan over euthanasie bij psychisch lijden. We willen vooral verschillende kanten naar voren laten komen waardoor we aan alle kanten het taboe kunnen laten zien. En dat het doel daarvan is vooral dat mensen zich minder eenzaam en alleen voelen want openheid maakt toegankelijk en daardoor minder eenzaam in het onderwerp.

Wij Isabelle en Hansje hebben elkaar getroffen in onze reis en wens maar vooral ook in de humor en hilariteit die je ook kan voelen en meemaken bij het leven met een psychische stoornis of meerdere. We dagen elkaar ook uit om dieper onderzoek te doen in ons zelf en antwoorden te vinden.

Isabelle is een prachtige vrouw 30 jaar jong en klaar met leven. Dat was niet gisteren bedacht al vanaf haar 8ste leeft in haar de dood meer dan het leven, en door de omstandigheden heeft dit zich ontwikkeld tot een aantal stoornissen die haar nu elke dag parten spelen, zo erg dat leven bijna geen optie meer is. De laatste wens een waardig afscheid heeft haar gebracht bij een ellenlange wachtlijst, die het op dit moment bemoeilijkt om waardig afscheid te mogen nemen. Ze vraag dan ook hulp van de media, politiek om iets te veranderen aan de wachtlijsten die er zijn. Want kan het niet zo zijn, dat bij psychisch lijden dezelfde normen mogen gaan gelden als voor lichamelijk lijden? Strijd met haar mee om dat waardig afscheid dichterbij te brengen zodat we in liefde mogen loslaten.

Hansje haar weg is net even anders, De wens om humaan dood te gaan is zeker aanwezig. Het grote over 40 jaar er nog zijn is bijna onverdraaglijk, al is de dag nog wel te doen. Door psychisch lijden is op dit moment mijn leven een 8baan die elke dag weer heel veel energie vraagt, energie die er niet is. De grote schaamte over dat ik moeder ben van 3 prachtige kinderen en toch heel graag mijn leven zou beëindigen, zorgt ervoor dat ik de weg heel zorgvuldig neem. Dat ben ik verplicht aan mijzelf en mijn kinderen en man. Ik strijd voor het bekender maken van euthanasie bij psychisch lijden want dat er een wachtlijst is, dat is wat mij betreft mensonterend. Dat je een procedure door moet snap ik. De mensen die een wens hebben voor euthanasie zijn hier niet opeens opgekomen dat is een lange weg, met vaak heel veel behandelingen ervoor geweest. Het is uit nood niet meer te kunnen leven op deze manier, en om dat begrip groter te maken kom ik uit de kast met mijn wens om humaan te mogen sterven als ik daar aan toe ben.

Dit is ons verhaal, en we hopen dat je jezelf hierin herkent. We willen graag jouw verhaal horen, je bent niet alleen. Wil je in gesprek of meer weten, of je eigen verhaal delen via de podcast of je eigen YouTube kanaal, neem dan zeker contact op. Alleen kunnen we het niet, maar de kracht van samen betekent heel veel. Samen in actie om de wachtlijsten te verminderen, en om het onderwerp bespreekbaar te maken. Ook jouw stem is nodig. Je kan een mailtje sturen naar info@stichtingkea.nl t.a.v. podcast Daar vinden wij iets van.

Liefs, Isabelle en Hansje