De jas met vele kleuren, Onno Bosma

Home > Info > Boeken Patiënten, naasten en nabestaanden > De jas met vele kleuren, Onno Bosma

Wat doe je als je grote liefde niet meer verder kan leven? Herkenbaar voor als je
samenleeft met iemand met psychisch lijden. Bosma schetst een liefdevol portret van oud-minister Ella Vogelaar.

In De jas met alle kleuren vertelt Onno Bosma, levenspartner van oud-minister Ella Vogelaar, met bezieling over hun liefde en haar zelfgekozen dood, die hem met veel vragen achterliet. Het is een indringend relaas over zielsverwantschap en rouw. ‘Als ik werkelijk niet meer door kan gaan, zou jij dan, denk je, zou jij me dan misschien willen helpen?’ Nadat Ella de vraag had uitgesproken, zou die Onno niet meer loslaten. Niet lang daarna maakte ze – na een geschiedenis vol depressies, afgewisseld met lange periodes van geluk – een einde aan haar leven. In één klap veranderde zijn wereld compleet. Om dit te verwerken had Onno maar één optie: openheid. Minutieus verslag doen van bijna veertig jaar samenzijn, van de laatste momenten voor haar overlijden en de leegte die daarop volgde. Dit boek is een schrijnende bijdrage aan de discussie over euthanasie wegens psychisch lijden. Het is tevens een liefdevol portret van een bijzondere persoonlijkheid door degene die het dichtst bij haar stond. Maar bovenal is het een ontroerende getuigenis van een grote liefde.

Moederhart vol rouw en liefde

In dit boek vertelt Elsbeth Kuysters hoe ze verder leeft met de rouw om haar dochter Sara, die op zeventienjarige leeftijd er zelf voor kiest haar leven te beëindigen. In een persoonlijk verslag beschrijft ze niet alleen, hoe ze omgaat met haar diepe verdriet nadat ze haar enige kind verloor, maar geeft ze haar dochter ook een gezicht.

‘Laat me gaan’

Laat me gaan geeft inzicht, informatie, herkenning en troost aan mensen met psychische aandoeningen, die euthanasie overwegen en aan hun naasten. Tevens biedt het hulpverleners inzicht in de afwegingen en worstelingen die er bij artsen kunnen leven tijdens een euthanasietraject en geeft het als een soort handboek alle informatie over het doen van een second opinion en een euthanasietraject.