Stichting KEA

Kenniscentrum euthanasie bij psychische aandoeningen

Gezocht: Nabestaanden die een brief willen schrijven

Home > Info > Wetenschap & kennis > Gezocht: Nabestaanden die een brief willen schrijven

Voor het onderzoeksproject ‘Leven na de autonome dood,’ is dr. Krina Huisman op zoek naar nabestaanden die een digitale brief willen schrijven aan een dierbare die in eigen regie is gestorven. Dat wil zeggen dat de dierbare is gestorven aan een weloverwogen en zelf-geregisseerde dood, buiten het traject van euthanasie om, omdat euthanasie niet mogelijk was.

Krina Huisman is geesteswetenschapper en doet wetenschappelijk onderzoek voor een breed publiek naar de vraag: “Hoe kijken nabestaanden terug op de weloverwogen en zelf-geregisseerde dood van een dierbare en wat heeft deze stervenswijze voor hun beleving van rouw en verdere leven betekend?” Hoewel er aandacht is geweest voor sterven in eigen regie staat meestal de overledene en de sterfwijze centraal en niet de beleving van nabestaanden. Wat zijn voor hen de gevolgen geweest van de zelf-geregisseerde dood? Om hier zicht op te krijgen en na te kunnen denken over wat deze doelgroep nodig heeft, voert Krina dit onderzoek uit. In de brief aan de overledene wordt de nabestaande gevraagd terug te blikken op het stervenstraject, zijn of haar rol daarin en op de betekenis van de zelfgeregisseerd dood voor zijn of haar verdere leven. Alle ervaringen zijn welkom, zowel positieve als negatieve. De brieven zullen uitsluitend gebruikt worden voor onderzoeksdoeleinden en na goedkeuring van de briefschrijver geheel of gedeeltelijk gepubliceerd worden in een boek dat bestemd is voor een breed publiek.
Dit onderzoek wordt gefaciliteerd door Steunfonds Laatste Wil.

Krina is gepromoveerd op het onderwerp van narratieve zingeving bij rouw aan de Letteren Faculteit van de Rijksuniversiteit Groningen. Zij werkt met arts-based research methods, zoals de briefvorm. Schrijven over verlies kan de nabestaanden helpen om de gebeurtenissen en hun gedachten en emoties op een zinvolle wijze te ordenen en na te denken over wat het verlies gebracht heeft. Bovendien stelt deze onderzoeksvorm ze in staat om hun ervaringen op hun eigen manier en in hun eigen woorden te delen, zonder de (sturende) input van de onderzoeker. De brief is gericht aan de overledene en niet aan de lezer, bijvoorbeeld, omdat het de bedoeling is dat nabestaanden dichtbij hun emotionele beleving komen. Samen met de instructies voor het schrijven van de brief krijgen geïnteresseerden een informatiebrief en
toestemmingsformulier toegestuurd, waarin dit wordt uitgelegd.

Wilt u meedoen aan dit onderzoek? Stuur dan voor 10 februari 2024 een korte samenvatting van uw verlieservaring naar krinahuisman@steunlaatstewil.nu. In reactie op uw mail ontvangt u verdere uitleg over het onderzoek en de schrijfopdracht. Het verzoek is dus om niet meteen al een brief op te sturen.

Omdat alle contact via mail zal verlopen, is het voor u mogelijk om anoniem te blijven. U kunt gebruikmaken van pseudoniemen en eventueel een apart e-mailadres aanmaken voor de uitwisselingen.
Wij gaan vertrouwelijk met uw persoonlijke informatie om en maken gebruik van een beveiligd systeem en offline opslagruimte.

Ik wil graag een buddy

Een buddy van Stichting KEA staat je bij wanneer je een doodswens hebt en in een euthanasietraject zit of daar aan begint. Een buddy heb