Stichting KEA

Kenniscentrum euthanasie bij psychische aandoeningen

Home > Info > Boeken > Alleen maar een blokje om

Ingeborg ten Hoopen schreef en tekende de beeldende briefroman Alleen maar een blokje om. Dit boek is het antwoord op de laatste vraag, die haar geliefde daags voor zijn zelfdoding stelde: Maak iets over wat mij en ons overkomt, zodat ze me zullen begrijpen”. Met dit boek lost zij haar belofte aan hem in.  In de meer dan twintig jaar na zijn dood blijft Ingeborg ten Hoopen, die dichter en beeldend kunstenaar is, zich verdiepen in thema’s als vergankelijkheid, rouw en veerkracht. Haar poëtische manier van schrijven neemt de lezer mee in het levensverhaal van Bert die niet langer kan en wil leven en Ingeborg die naast hem blijft staan, uit liefde, tot aan de rauwe werkelijkheid van zijn zelfdoding. Daarna begint de lange weg terug naar zichzelf, naar wie zij nu is of kan zijn. Ingeborg ten Hoopen spreekt zich als nabestaande en ervaringsdeskundige tijdens lezingen of poëzievoordrachten regelmatig uit over zelfdoding versus euthanasie, over rouw en zinvinding.

Moederhart vol rouw en liefde

In dit boek vertelt Elsbeth Kuysters hoe ze verder leeft met de rouw om haar dochter Sara, die op zeventienjarige leeftijd er zelf voor kiest haar leven te beëindigen. In een persoonlijk verslag beschrijft ze niet alleen, hoe ze omgaat met haar diepe verdriet nadat ze haar enige kind verloor, maar geeft ze haar dochter ook een gezicht.

Lees meer over dit boek »

‘Laat me gaan’

Laat me gaan geeft inzicht, informatie, herkenning en troost aan mensen met psychische aandoeningen, die euthanasie overwegen en aan hun naasten. Tevens biedt het hulpverleners inzicht in de afwegingen en worstelingen die er bij artsen kunnen leven tijdens een euthanasietraject en geeft het als een soort handboek alle informatie over het doen van een second opinion en een euthanasietraject.

Lees meer over dit boek »