Stichting KEA

Kenniscentrum euthanasie bij psychische aandoeningen

Home > Activiteiten

Hulp bij verzoeken om euthanasie

Wat kan de stichting KEA betekenen voor mensen die een euthanasieverzoek hebben?

Een van onze doelen is de mogelijkheid tot een euthanasietraject te vergroten.

Een waarschuwing vooraf, omdat we geen valse hoop willen geven. Verwacht niet, dat we je meteen kunnen helpen aan een arts, die dit traject met je wil aangaan. Dat zouden we wel willen, maar de vraag is vele malen groter dan het aanbod. Bovendien is er een achterstand want er staan minstens honderd mensen op de wachtlijst van het Expertisecentrum Euthanasie.

We weten, dat de nood hoog is, dat mensen soms radeloos zijn, dat ze soms de uren tellen.

We gaan ons uiterste best doen hen te steunen door

• de bereidheid onder artsen te vergroten, mobiliseren en te benutten.
  • te proberen mensen met een euthanasieverzoek in contact te brengen met een arts, die dit traject wil aangaan.
  • mensen te steunen om binnen de eigen instelling deze hulp te vinden
  • mensen helpen zich aan te melden bij het Expertisecentrum Euthanasie
  • aan te bieden steun te krijgen van een buddy

We kunnen niks beloven en we zullen vaak niks concreets te bieden hebben.

Als je een euthanasieverzoek hebt, kun je je binnenkort aanmelden. We zijn nog bezig hiermee.

We vragen dan enkele gegevens en slaan die op. Als we een arts hebben, die een traject met je wil aangaan krijg je bericht. Er is geen garantie, dat we die arts vinden. Er is dus geen wachtlijst, waarbij je zeker weet, dat je ooit aan de beurt komt. Het heeft geen zin te informeren hoe het ervoor staat, omdat we zelf contact opnemen, als we iets te bieden hebben.

Buddy’s

De stichting KEA, kenniscentrum euthanasie bij psychische aandoeningen gaat werken met buddy’s. Iemand met een euthanasiewens kan een buddy krijgen. Een buddy wordt door ons opgeleid en weet de mogelijkheden en onmogelijkheden van het euthanasietraject, kan emotionele steun bieden, helpen de instelling te vragen naar het beleid, helpen meet aanmelden bij Expertisecentrum Euthanasie, voorlichting geven ook aan instellingen en naasten enz.

Buddy’s dragen op deze manier bij aan het bereiken van ons doel van meer begrip voor, kennis over en mogelijkheid tot euthanasie bij psychische aandoeningen.

Ook hiervoor geldt, dat het nog in de kinderschoenen staat. We hebben niet meteen vandaag al 100 opgeleide buddy’s. Maar we gaan er wel vanaf vandaag aan werken. Interesse om buddy te worden? Mail info@stichtingkea.nl

Forum

Netwerk psychiaters en artsen

Vraag aan artsen en psychiaters

We komen graag in contact met artsen en psychiaters die interesse hebben in euthanasie verlenen aan patiënten met een psychische aandoening, of een second opinion geven. Waarbij uitdrukkelijk vermeld dat dit contact tot niets verplicht.